Prevádzka Winebar & Pasta Portofino je zasadená do parteru objektu, ktorý bol postavený v roku 2013 v rámci prvej časti projektu Petržalka City /1/. Neprehliadnuteľná bytovka s mendelsohnovsky dynamickou tvarovanou fasádou nasmerovanou do ohybu Chorvátskeho ramena bola recenzovaná aj v časopise ARCH /2/.
Bratislava, Slovakia
2015
Jakub Dvořák
Autori interiéru Portofina sa museli vysporiadať s tvarom presklenej fasády, ktorá spod hlavnej hmoty domu vykúka ako pôdorysný výsek elipsy. Hoci je hlavný vstup orientovaný od rušnej Rusovskej cesty, návštevníci si z interiéru naplno užívajú úplne opačnú atmosféru – pokojný výhľad s terasou otočenou do zelene, ktorá je atraktívnym zeleným koridorom Petržalky. Oba vstupy sú „kontrolované“ zapustenými sedíliami – vyvýšenou drevenou krabičkou na sedenie pre dvoch. Návrh prevádzky vznikal už počas realizácie stavby, takže autori vedeli ešte včas ovplyvniť potrebné technológie a vďaka tomu má otvorená kuchyňa dobre vyladenú vzduchotechniku. Takýto koncept je síce náročnejší na vizuálny poriadok v kuchyni, ale ponúka nevšedný pohľad na prácu s prípravou jedál. Je sympatické, že barový pult, ktorý je kontaktne posadený na okraji kuchynskej zóny, nie je len samoúčelným dizajnovým objektom. Stal sa multifunkčným priestorovým prvkom, ktorý podľa funkcionalistických pravidiel až tak striktne nedbá na svoju formálnu stránku, ale je zónovaný pre rozličné situácie – v jednej časti má výšku pre stojaceho zákazníka, potom klesá na úroveň sediaceho, ale obsahuje aj vstavanú vitrínu a výstavnú plochu a z bočných strán aj úložné priestory pre obsluhu. Práve vďaka svojej členitosti je schopný absorbovať vizuálny chaos a neplánované nánosy, ktoré prináša každodenný život. Na stene oproti vstupu z terasy je umiestnená mozaika z prepravných obalov na víno. V prípade viaznuceho rozhovoru je to dobrý študijný materiál.
Druhým ústredným bodom interiéru je vložený kontajner vinotéky, ktorý aj s predsadeným stupňom a líniovým podsvietením pri podlahe naznačuje, že je tu len položený a nie je fyzickou súčasťou stavby. Je to miestnosť plná fliaš nastohovaných v regáloch alebo nastoknutých v stĺpových stojanoch, a tak vtiahne milovníka vína do degustácie, že v obklopení plného skladu navodzuje dojem, že tu by sa dal príjemne prečkať aj koniec sveta.
Sedenie je v hlavnej časti prevádzky sparťanské, podobne vizuálne pôsobia aj čalúnené sedílie a dlhá lavica, no drevený kontajner vinotéky má už čalúnené barové stoličky so zvýšenou bedrovou opierkou. Vylúčenie fajčiarov zo spoločnosti je v malej fajčiarni osadenej v juhovýchodnom cípe presklenej fasády kompenzované pohodlným sedením v klasických kreslách.
Toalety sú rovnako zážitkové ako odbytová časť interiéru. Tento dizajnový nadštandard hygieny si architekti vo svojich realizáciách dlhodobo udržiavajú, hoci musím konštatovať, že veľakrát vyžaduje aj nadštandardnú starostlivosť pri údržbe. V polointímnom predpriestore sú centrálne osadené dva čierne hranoly stĺpových umývadiel, nad ktorými zo stropu visia tyčové vodovodné batérie. V každej hygiene sú taktiež použité čierne sanitárne zariadenia, ktorým tvorí pozadie čierne sklo.
Po spustení prevádzky do interiéru zasiahol aj prevádzkovateľ, ale koncept tieto zmeny bezproblémovo vstrebal. Kontajner s vinotékou bol tak často obsadený návštevníkmi, že jeho stredový ostrov bol dodatočne doplnený o stolovú dosku s barovými stoličkami. Iná skúsenosť s tým, že klienti obľubujú dlhý stôl, podnietila jeho premiestnenie do vzdialenejších častí od hlavného vstupu, hoci jeho pôvodné umiestnenie architektonicky lepšie zapadalo do premyslenej dispozície. Aj toto je dôkaz, že dobre nastavený a silný architektonický koncept neoslabia ani dodatočné zásahy prevádzkovateľa.
Publikované v ARCH 6/2017